
Ceny w fotografii produktowej – właśnie ten temat wzbudza wiele zaciekawienia wśród fotografów jak i wśród klientów. Nic w tym zaskakującego, ponieważ pierwsi chcą wiedzieć jakie są stawki na rynku i jak trzeba się wyceniać, a drudzy – zrozumieć czy mają wystarczający budżet na kampanie reklamową. W Polsce wciąż jest mało informacji odnośnie wyceny zdjęć produktowych. W tym tekście opowiem o moim spojrzeniu na ten temat. Myślę, że te wskazówki będą przydatne dla klientów i dla kolegów po fachu.

A więc ile kosztuje sesja produktowa?
Uniwersalna cena nie istnieje. Nie da się jej ustalić bez wytycznych, rozmowy z klientem, zdjęć referencyjnych i wielu innych rzeczy. Dlaczego fotograf nie podaje określonej ceny? Praca w tej branży jest niepowtarzalna, każde zlecenie różni się od siebie. Trzeba zrozumieć, że fotografia produktowa to nie zakup ziemniaków na rynku. Bardziej przypomina ona kupno samochodu w salonie – jest to bardziej złożony proces. Najprawdopodobniej nie pójdziesz do salonu z zapytaniem ”potrzebuję auta”. Sprecyzujesz co najmniej jakie to auto – osobowe, ciężarowe, dostawczak, sportowe. Ile będzie miało drzwi, miejsc, jaki silnik, kolor itd.. Fotografia produktowa i jej cena zależą od wielu składowych: wykorzystania zdjęć, rodzaju zdjęć, typu i ilości produktów, wynajęcia studia, a także wielu innych rzeczy.
Co wpływa na ceny w fotografii produktowej?
Scenografia
Krótko mówiąc najpierw trzeba ustalić czy wykonujemy zdjęcia aranżowane czy typu e-commerce (tutaj można poznać różne rodzaje fotografii produktowej). Scenografia wymaga opracowania koncepcji, zakupów rekwizytów, a także kreacji i montowania na planie. Często wiąże się to z kreatywnością, którą oferuje fotograf produktowy.
Akcesoria/rekwizyty
Jest to część wyceny scenografii, jednak można wynieść ją w oddzielną kategorię. Przy produktowych zdjęciach stylizowanych, często wymagany jest zakup dodatkowych propsów lub elementów do ich kreacji. Mogą to być świeże owoce, kwiaty, scenografia z papieru, drewna lub specyficzne tła id. Jest to dodatkowy czas, który fotograf poświęca na przygotowanie sesji odpowiednio dodatkowo płatny.
Produkty
Rodzaj produktów ma ogromne znaczenie. Wracając do przykładu z zakupem auta, domyślasz się, że Dacia będzie zdecydowanie tańsza, niż Mercedes – nie wszystkie samochody mają tę samą cenę. Podobnie przy wycenie zdjęć produktowych – będą produkty droższe i tańsze do wykonania. Zdecydowanie tańsze będzie wykonanie zdjęcia przedmiotu o prostym kształcie, bez lustrzanych i przezroczystych powierzchni, niż przedmiotu połyskliwego.
Przy wykonaniu packshotów dodatkowe znaczenie ma czy produkt posiada wiele małych elementów i detali, jak na przykład biżuteria. Każde zdjęcie produktowe podczas obróbki przechodzi przez proces szparowania, czyli ręcznego wycinania każdego elementu z tła i przeniesienie go na idealnie białe tło. Z kolei produkty połyskliwe fotografuje się tak, żeby nie było w nich odbicia otoczenia.
Ważnym aspektem jest także przygotowanie produktu do zdjęcia, co jest dodatkowym czasem pracy fotografa. Nawet jeśli produkt jest nowy, to często i tak posiada drobne zakurzenia, ryski i plamki, które należy usunąć. Obiektyw i oświetlenie studyjne eksponuje je z łatwością.
Wynajem lokalu
Niektóre realizacje wymagają wynajmu większego studia lub lokalu z atrakcyjnym wnętrzem. Przy czym trzeba uwzględnić nie tylko koszt samego wynajmu, ale również to, że organizacją zajmuję się fotograf. Znowuż wracamy do tego, że jest to dodatkowy czas pracy przy organizacji sesji, a więc również i dodatkowy koszt.
Właściwości produktu
Wspominałam już o tym w akapicie ”Produkty”, jednak chcę rozwinąć temat:) Cechy każdego produktu muszą być doskonale pokazane na zdjęciach, ponieważ podczas sprzedaży lub reklamy online tworzą one bezpośrednią interakcję klienta z produktem.
- Materiał produktu – pokazujemy go tak, żeby u odbiorcy nie było wątpliwości z czego ten produkt jest zrobiony (czy jest gładka powierzchnia, błyszcząca, delikatna w dotyku, lekka, gruba itd). Produkty połyskliwe, chromowane i przezroczyste odbijają całe otoczenie – fotografa, lampy, studio. Żeby tego uniknąć fotograf musi posiadać wiedzę na temat pracy z takimi przedmiotami i ich edycji. Wymaga to dodatkowego nakładu pracy co bezpośrednio przekłada się na cenę sesji.
- Rozmiar produktu – także jak i w powyższym akapicie musi być czytelny i nie wzbudzać wątpliwości. Fotografia dużych przedmiotów wiąże się z posiadaniem większego studia i większej ilości lamp do doświetlenia, a fotografia małych obiektów typu biżuterii wymaga poznania techniki focus stacking i posiadania obiektywu makro. Zarówno w przypadku małych i dużych przedmiotów jest wymagane różnorodne akcesoria, obiektywy i oświetlenie, które są uwzględniane w cenie.
Modele i modelki
Z modelami i modelkami wiąże się kilka rodzajów kosztów, jak na przykład ich umówienie, rozmowa i spotkania ”na żywo”, tak i przygotowania stylisty, manicure, pedicure. Modele mają różne stawki w zależności od doświadczenia i wyceny praw autorskich na wykorzystanie zdjęć, dlatego trzeba ustalić konkrety przed sesją.
Wykorzystanie zdjęć
Bardzo ważny aspekt, który często zostaje pominięty przez fotografów lub nie zrozumiany przez klientów. Tak na prawdę chodzi tu o przekazanie praw majątkowych przez fotografa do klienta na wykorzystanie zdjęć. Zdjęcia mogą być wykorzystywane na portalach społecznościowych, stronach www, w katalogach, reklamach drukowanych i medialnych lub wszędzie na raz. Im więcej jest pól eksploatacji zdjęć, tym więcej korzyści zyskuje marka, co przekłada się bezpośrednio na jej zysk. Tym czasem fotograf jako autor dzieła ma prawo do wyższego wynagrodzenia.
Retusz
Edycja zdjęć lub retusz to odrębna umiejętność, którą wykonuje grafik, retuszer lub fotograf. Niemniej jednak jest to dodatkowa usługa, która wycenia się indywidualnie.
Na koniec, chciałabym powiedzieć, że ceny w fotografii produktowej to na prawdę złożony proces. Jest to jednak długotrwała inwestycja w rozwój marki, który bezpośrednio przekłada się na jej przychody. Zawszę polecam szukać kompromisu przy wycenie, odpowiednio modyfikując ofertę.
Wszystkiego dobrego,
Irina
Spodobał Ci się post? Podziel się w swoich mediach! Niech więcej osób dowie się o nim!